powstanie_ikona1
Redakcja
25/05/2015

Moda damska w latach 40. Cz. III

Racjonowanie wszystkiego w czasie II wojny wywarło wielki wpływ na psychikę ludzi. Braki żywności i wzmożony wysiłek fizyczny spowodowały, że ludzie – jak nigdy dotąd – stali się szczupli

W czasie wojny bielizna była rzadkością. Kobiety więc, niezależnie od statusu społecznego, próbowały szyć ją same. Z barku pończoch kobiety zaczęły chodzić w skarpetach i butach prezentując gołe nogi (co było dotąd nie do pomyślenia).
Jazda na rowerze przestała być zabawą, której towarzyszyła modna sportowa garderoba. Obecnie był to jedyny możliwy sposób poruszania się, dla którego alternatywą było chodzenie piechotą. Samochody także przestały być sportową rozrywką, jak i środkiem transportu. Nie było paliwa.
Kobiety nosiły fasony sportowe, proste „chłopskie” sukienki, szerokie spodnie i bluzki. Do tego popularne były pantofle na platformach, wiązane w kostce. A jako zwykły strój pojawiły się dżinsy i T-shirty. Panie przyzwyczaiły się do grubych ubrań roboczych, które stały się teraz normalnym ubiorem. Zaś popularność westernów sprawiła, że amerykański zwyczaj noszenia dżinsów w mieście stał się bardzo praktyczny.
W czasie II wojny światowej kobiety pracowały w fabrykach i formalnie znalazły się w armii. Ubierały się jak mężczyźni. Podczas I wojny światowej zajmowały się pocztą, pielęgnowaniem innych i oficjalnie nie mogły służyć w wojsku. Panie, nawet wówczas gdy występowały w mundurach podczas pełnienia służby, nigdy nie rezygnowały z drobnych zabiegów podkreślających urodę. Męskie „toporne” stroje ozdabiały jakimiś dodatkami, ale często wystarczały już same kobiece kształty, by proste męskie ubrania wyglądały nieco inaczej.
Nie można nie wspomnieć – jak również nie można zapomnieć – że kobiety służące w wojsku znalazły się w gronie spawaczy, cieśli, rysowników, radiografów, mechaników, elektryków… W sytuacjach ekstremalnych pracowały w walcowniach, zakładach wulkanizacji, obsługiwały działa przeciwlotnicze i reflektory naprowadzające. Służyły w wywiadzie, podsłuchując rozmowy telefoniczne i łamiąc szyfry, wykonywały zadania specjalne.

Agnieszka Jelonkiewicz,
konsultantka wizerunku, historyk sztuki, ekspert z dress code’u.  Jedna z bohaterek książki „Sukces jest kobietą! Piękna twarz biznesu”. Szkoli Zarząd i naczelne kierownictwo firm z profesjonalnej autoprezentacji i etykiety w biznesie.
Przygotowuje wizerunek medialny ekspertów i rzeczników prasowych.  Prowadzi zajęcia dydaktyczne dla młodzieży i grona pedagogicznego.

Akademia Stylu Agnieszki Jelonkiewicz
FB Akademia Stylu Agnieszki Jelonkiewicz

powstanie_ikona1
powstanie_ikona1

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.