portret_A.Jelonkiewicz_ikona
Na zdjęciu Agnieszka Jelonkiewicz, konsultantka wizerunku
Redakcja
10/11/2015

Moda w czasach PRL-u, cz. 3

Komunizm stworzył nowy ideał kobiety, która zamiast kokietować staje się rywalką dla mężczyzn we współzawodnictwie pracy

Georg Orwell opisując ten „nowy ideał” kobiety w powieści „Rok 1984” namalował postać młodych kobiet odzianych w kombinezony przepasanych jeszcze „na wszelki wypadek” czerwonymi szarfami Młodzieżowej Ligii Antyseksualnej…

Maskulinizacja i deseksualizacja były obecne nie tylko w „modzie robotniczej”, ale także w stroju biurowym. Niestety konfekcyjne sklepy państwowe oferowały wówczas zbyt obszerne płaszcze i  żakiety wywatowane na ramionach oraz seryjnie szyte sukienki kompletnie niedopasowane do figury. Tygodnik „Moda i Życie Praktyczne” tak reklamował modne, damskie obuwie: „ciepłe, mocne i tanie będą botki na gumie z filcu i stylonu produkowane przez Złotoryjskie Zakłady Przemysłu Filcowego. 16 wzorów i 5 kolorów[1]

Nie da się ukryć, że strój taki potrafił zeszpecić najpiękniejszą dziewczynę, dając jej „klocowatą” sylwetkę.

Jakże kolorowo musiała w tamtych czasach wyglądać zalotna Hanna Bielicka (1915-2006). Budziła zapewne na ulicach niepokój podobnie jak bikiniarze…





Autor:  Agnieszka Jelonkiewicz

Konsultantka wizerunku, historyk sztuki, ekspert z dress code’u.  Jedna z bohaterek książki „Sukces jest kobietą! Piękna twarz biznesu”. Szkoli Zarząd i naczelne kierownictwo firm z profesjonalnej autoprezentacji i etykiety w biznesie.  Przygotowuje wizerunek medialny ekspertów i rzeczników prasowych. Prowadzi zajęcia dydaktyczne dla młodzieży i grona pedagogicznego.  Akademia Stylu Agnieszki Jelonkiewicz www.twoj-wizerunek.com FB Akademia Stylu Agnieszki Jelonkiewicz: www.facebook.com/AkademiaStyluAgnieszkiJelonkiewicz



[1] Wiesław Kot, PRL-czas nonsensu. Polskie dekady 1950-1990, Wydawnictwo Publicat, Warszawa 2007

portret_A.Jelonkiewicz_ikona
portret_A.Jelonkiewicz_ikona

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.