KULTURA CYFROWA Michał Staniszewski-fot_Leszek_Zych_Polityka
FOTO ⓒ POLITYKA / LESZEK ZYCH
Karol Pisarski
30/01/2017

Michał Staniszewski: Gry, które łączą różne dziedziny sztuki

Michał Staniszewski dzięki swojej pracy udowadnia, że gry wideo mogą łączyć elementy wszystkich dziedzin sztuki. Jego działania oraz istniejąca już gra „Bound” zostały docenione, a sam Staniszewski stał się laureatem Paszportów POLITYKI 2016 w kategorii „Kultura cyfrowa”

Od lat 90. współtworzy Studio Plastic o bardzo ciekawym rodowodzie, którym jest demoscena – społeczność artystyczna zajmująca się tworzeniem, jak sam zwraca uwagę, „cyfrowej sztuki czasu rzeczywistego”. Owe dema to tradycyjnie coś w rodzaju zaprogramowanego przedstawienia, performansu multimedialnego, który odegrany zostaje na wirtualnej scenie komputera i jest zależny od możliwości, jakie daje konkretna maszyna.

Michał Staniszewski, urodzony w 1981 r., absolwent Wydziału Matematyki Uniwersytetu Łódzkiego, jest z demosceną związany od niemal 20 lat. Jednak wydana w 2016 r. gra „Bound” pokazuje, że dziś działa w zupełnie innej skali niż wcześniej. Przygotowana z myślą o konsoli PlayStation 4 gra – o kobiecie, która wraca do wspomnień z dzieciństwa, przechodząc zarazem w fantastyczny świat kolorów i tańca. Pochwały za jej walory wizualne spłynęły niemal z całego świata. Dziś Staniszewski wraz z grupą Plastic zajmuje się rozwijaniem technologii wirtualnej rzeczywistości na platformie Sony PlayStation.

Paweł Olszewski, nominując Michała Staniszewskiego do nagrody, podkreślał, że jako jeden z nielicznych twórców gier wideo na świecie potrafi łączyć odważne autorskie pomysły z działaniami na rynku komercyjnym: „Jego gry ukazują się na konsolach PlayStation, czyli w samym środku mainstreamu. Mimo wsparcia produkcyjnego Sony, ciężko je jednak nazwać mainstreamowymi”.

Paszportowe jury skupiało się w swoich ocenach głównie na estetycznych walorach „Bound”. Michał Radomił Wiśniewski nominował tę grę za „poetyckie podejście i zbudowanie emocjonalnego przekazu”. Maria B. Garda – za „ambitne wykorzystanie estetyki sztuki nowoczesnej”. Doceniła również niebanalną, wielopłaszczyznową opowieść, której próżno szukać w grach głównego nurtu. Paweł Schreiber nominował Staniszewskiego za „udane połączenie estetyk demosceny, gry platformowej, sztuki modernistycznej i teatru tańca, a wszystko to w celu opowiedzenia skomplikowanej, niejednoznacznej historii o rozpadzie rodziny i próbie jej odbudowania”.

Poza Michałem Staniszewskim nominowano również Piotra Iwanickiego i 11 BIT Studios.

KULTURA CYFROWA Michał Staniszewski-fot_Leszek_Zych_Polityka
KULTURA CYFROWA Michał Staniszewski-fot_Leszek_Zych_Polityka

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.