spanie przy świetle 1
Julia Nieznalska
11/06/2018

Dlaczego lepiej nie spać z zapalonym światłem?

Spanie przy świetle może niekorzystnie wpłynąć na ludzki metabolizm, zwiększając oporność komórek na insulinę – informuje internetowa wersja pisma „Sleep”.

Wstępne wyniki badań ogłosili neurolodzy z Feinberg School of Medicine. Jak wskazał główny autor badania, dr Ivy Cheung Mason, wystarczy już jedna noc przespana przy świetle, aby wpłynąć na oporność organizmu na insulinę. Nocna ekspozycja na światło nie tylko zakłóca sen, ale także może wpływać na metabolizm.

Dwadzieścia zdrowych, dorosłych osób w wieku od 18 do 40 lat przydzielono losowo do grupy „ciemnej” – Dark-Dark (DD) lub „jasnej” – Dark-Light (DL) i obserwowano równolegle przez trzy dni i dwie noce. Uczestnicy mogli każdej nocy przespać osiem godzin, kładąc się o swojej stałej porze (ustalonej dzięki prowadzonemu przez tydzień dzienniczkowi snu).

Grupa DL pierwszą noc przespała przy świetle o natężeniu 3 luksów (co odpowiada światłu o zmierzchu przy bezchmurnym niebie), zaś drugą noc – w pokoju oświetlonym z natężeniem 100 luksów (odpowiednik bardzo pochmurnego dnia). Grupa DD obie noce spędziła przy 3 luksach.

Podczas obu nocy pacjentów podłączano do aparatury polisomnograficznej. Rejestrowała ona czynność ich mózgu (EEG), czynność serca (EKG), ruchy gałek ocznych (EOG), funkcjonowanie mięśni i nerwów(EMG), a także temperaturę i przepływ powietrza w okolicy ust, ruchy oddechowe, ruchy kończyn, tętno i wysycenie krwi tlenem oraz położenie ciała. Poza tym każdej nocy co godzinę pobierano próbkę krwi, by zbadać poziom melatoniny. Natomiast o poranku przeprowadzany był test tolerancji podanej doustnie glukozy.

Jak wykazało porównanie obu grup i wyników uzyskanych po śnie przy świetle oraz w ciemności, spanie przy świetle (100 luksów) zwiększyło oporność na insulinę w porównaniu ze spaniem w ciemności. Efekt ten związany był głównie ze zwiększonym poziomem insuliny w grupie DL.

Dr Mason podkreśla znaczenie uzyskanych wyników ze względu na rozpowszechnienie sztucznego światła. Jego zdaniem należałoby zbadać także skutki przewlekłej nocnej ekspozycji na światło.

Obniżona wrażliwość komórek organizmu na działanie insuliny (insulinooporność) sprawia, że wychwytują one z krwi mniej glukozy. Choć sama w sobie nie jest niebezpieczna, stanowi jedną z przyczyn rozwoju cukrzycy typu 2, oraz wielu innych chorób. Od dawna wiadomo, że insulinooporności sprzyjają nadwaga i otyłość.

Źródło: PAP – Nauka w Polsce

spanie przy świetle 1
spanie przy świetle 1

Komentarze Dodaj komentarz (2)

  1. koSiaS 11/06/2018 07:14

    CytujSkomentuj

    Kiedy byłam dzieckiem na tyle bałam się ciemności, że zasypiałam z zapaloną lampką :) Cukrzycy na razie nie mam ;) i mam nadzieję, że nie będę mieć, ale ten news zdecydowanie mnie przeraził. Z drugiej strony myślę, że takie sztuczne światło jest jednak mniej szkodliwe od światła smartfonów, w które gapimy się przecież intensywnie przed zaśnięciem…

  2. Dagmara 11/06/2018 08:00

    CytujSkomentuj

    Ja bardzo źle śpię przy jasnych oknach, syna też gonię, by zasłaniał okna na noc. Ale dokładnie – ustawienie budzika, ostatnie sprawdzenie spotkań na jutro itp i nadal toniemy w niebieskim świetle…

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.