Mr. Vintage
Mr. Vintage
25/05/2011

Reklamy vintage

Mam słabość do książek/albumów niemieckiego wydawnictwa Taschen. Gdyby moje zasoby finansowe były nieograniczone, to zapewne moja biblioteczka zawierałaby setki pozycji tego wydawnictwa. Co prawda ich specjalizacja to architektura, sztuka i design, ale z dziedziny mody również mają kilkanaście ciekawych tytułów.

Dzisiaj chciałbym polecić 3 książki z serii „Fashion”, które nabyłem jakieś 2 lata temu. Każda z nich to inna dekada XX wieku – lata 50, 60 i 70. Do czytania nie mu tu zbyt wiele, ale za to do oglądania jak najbardziej. Albumy przedstawiają reklamy autentycznych produktów związanych z szeroko rozumianą modą z wymienionych dekad. W odróżnieniu od wielu innych pozycji książkowych i albumowych, moda męska jest tu traktowana „na równi” z modą damską, co oznacza, że mniej więcej jednakowa ilość stron przypada na reprinty reklam damskich i męskich.

Dla osób zainteresowanych modą męską, ale nie zagłębiających się w jej historię lektura tych albumów może być bardzo interesująca i ... zaskakująca. Na podstawie reklam z minionych dekad można zobaczyć, że moda lat 50-70 nie była szara, nudna i „dziadkowa” jak powszechnie się uważa a np. kolorowe skarpety i buty czy nietypowe spinki do mankietów, to nie wymysł dzisiejszej mody, gdyż takie elementy były już popularne 50 lat temu. Moda zatacza koło, wiele produktów pokazanych w albumach wraca w dzisiejszych czasach i stają się „oldskulowymi” hitami – chociażby buty Adidasa pokazane na jednym ze skanów. Gdyby to zdjęcie pokazać jakiemuś młodzieńcowi z liceum, to zapewne nie uwierzyłby, że przedstawiają buty z lat 70, a nie najnowszy model tej znanej marki. Są także reklamy przedstawiające ubrania czy dodatki kompletnie ponadczasowe, które były klasyką w latach 50 czy 60 i w obecnych czasach nadal są klasyką – te produkty wyglądają niezwykle świeżo mimo upływu 40-50 lat. Przykładem tutaj może być chociażby klasyczny granatowy garnitur czy ażurowane półbuty typu „caponki”. Te elementy za 30-40 lat nadal będą „świeże”.

Ciekawa jest także jeszcze jedna rzecz. Wspominałem, że wiele produktów nie zmieniło się wcale lub powracają jako „oldskulowe”, natomiast sama forma reklamy przeszła potężną zmianę. Dzisiejsze reklamy to przede wszystkim prosta forma graficzna w postaci artystycznego zdjęcia i logo firmy – te reklamy mają tworzyć klimat i budować „story” wokół marki, nie dając bezpośrednio żadnej informacji o samym produkcie. Reklamy sprzed 40-50 lat to przede wszystkim produkt a nie marka – reklamy zawierają szczegółowe opisy skupiające się na danym produkcie. Istotna jest tkanina, detale techniczne, a sama marka jest na drugim planie. To także pokazuje jak bardzo zmienił się przekaz na linii produkt – klient na przestrzeni kilku ostatnich dekad.

Dla osób lubiących „książki do oglądania” serdecznie polecam. Normalna cena książek to ok. 35 zł/szt, ale polecam zakup kompletu w promocjach typy „trzecia gratis” - dość często spotykana w Empiku i księgarniach internetowych w okolicach Dnia Książki.




Lata 50:




Klasyczny granatowy garnitur - modny w latach 50, modny teraz, modny za 20 lat:


Lata 60:




To akurat jeden z przykładów ubrań/dodatków, które juz raczej nigdy nie wrócą:



Lata 70:


Wspomniane słynne Adidasy:





Oprawki Ralpha Laurena spokojnie mogłyby trafic do aktualnych kolekcji, a mają ponad 40 lat:


Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.