Durex_eksmagazyn.pl
Kalina Samek
31/05/2015

Seks po polsku

Prezerwatywa i tabletka antykoncepcyjna – to dwa najpopularniejsze wśród Polek sposoby zabezpieczania się przed ciążą. Eksperci przekonują, że antykoncepcja powinna być przede wszystkim bezpieczna i skuteczna. Czy to oznacza, że największą gwarancję dają na to hormonalne i mechaniczne środki zapobiegania ciąży?

Z sondażu „Świadomość i potrzeby Polek w zakresie antykoncepcji” wynika, że dla kobiet najważniejsza jest skuteczność. Jak pokazało badanie, Polaki najczęściej zabezpieczają się za pomocą prezerwatywy i tabletek hormonalnych, z czego 96 proc. ankietowanych w swojej świadomości najsilniej ma zakodowany ten pierwszy środek. Co więcej, 65 proc. Polek to właśnie prezerwatywę wybrało na pierwszy sposób antykoncepcji zastosowany w życiu, a prawie 40 proc. z nich stosuje ją obecnie.

Gumowa ewolucja

Nic w tym dziwnego, skoro prezerwatywa jest jednym z najstarszych znanych środków antykoncepcyjnych. Kiedyś produkowana z jelit zwierzęcych, dziś z lateksu. Kiedyś ozdoba na penisy, dziś środek chroniący nie tylko przed ciążą, ale i groźnymi chorobami płciowymi. Kiedyś prosty, nieurozmaicony produkt, dziś (z uwagi na różne warianty zapachowe czy kolorystyczne) element wzbogacający życie erotyczne. Niewątpliwą zaletą prezerwatywy jest jej wysoka skuteczność (do 98 proc. zapobiegania ciąży). Za tą formą antykoncepcji przemawia też fakt, że prezerwatywa jest łatwa w użyciu i nie wpływa na płodność. Co ważne, jest też łatwo dostępna – z racji tego, że to środki wydawane bez recepty, możemy kupić je w aptekach, na stacjach benzynowych, w marketach, sklepach, kioskach. Zazwyczaj zajmują w punktach sprzedaży stałe miejsce, nierzadko budząc zawstydzenie kupujących.

Brak edukacji, czyli Polak się wstydzi

Z czego to wynika? Choć zdecydowana większość z nas uważa, że wiedza o seksie jest istotna, to ponad 50 proc. młodych osób nie otrzymuje (w szkole czy w domu) właściwych informacji na temat życia erotycznego i antykoncepcji. Edukatorzy seksualni z „Pontonu”, podobnie jak autorzy raportu „Współczesna seksualność i nowoczesna antykoncepcja Polaków 2014” przekonują, że informacje na temat seksu czerpiemy głównie od znajomych i z internetu – dr Google zastępuje dziś lekarza ginekologa.

Efektem tego są między innymi mylne poglądy na temat powszechnie dostępnych środków antykoncepcyjnych, takich jak prezerwatywa. To pokazuje, jak ważna jest edukacja seksualna w zakresie zapobiegania ciąży, zwłaszcza wśród osób młodych. To temat szczególnie aktualny u progu zbliżających się wakacji. „Wakacje to czas, kiedy częściej decydujemy się na zbliżenia seksualne – tak wynika z moich wieloletnich obserwacji i rozmów z młodymi ludźmi” – wyjaśnił Michał Pozdał, edukator seksualny. „Dlatego właściwe zabezpieczenie antykoncepcyjne i pamiętanie o nim jest bardzo ważne” – dodał.

Otwarta komunikacja równa się bezpieczny seks

By seksualne zbliżenia były bezpieczne, niezbędna jest odpowiednia kampania informacyjna i edukacja w zakresie antykoncepcji. Odpowiedzialność za nią powinno mieć przypisane nie tylko państwo jako twórca systemu edukacji, ale też rodzice (zachowania seksualne, jako element wychowania, powinny być wynoszone z domu), a także media i reklamodawcy, a właściwie – producenci środków antykoncepcyjnych. Elementy edukacyjne na temat antykoncepcji wyraźnie zaznaczył w swojej reklamie na przykład Durex, aranżując scenkę instruowania pasażerów na temat bezpiecznego lotu i jednocześnie właściwego stosowania prezerwatyw. Jak przekonywał seksuolog prof. Zbigniew Izdebski, należy w tym zakresie przełamywać barierę wstydu, bo tylko otwarta komunikacja na temat seksu może owocować właściwym zrozumieniem tej sfery życia i wiążących się z nią konsekwencji.

Durex_eksmagazyn.pl
Durex_eksmagazyn.pl

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.