mazdaikona
Redakcja
28/03/2014

Startuje piąta edycja konkursu Mazda Design

Mazda już po raz piąty organizuje ogólnopolski konkurs dla projektantów i wielbicieli designu. Jubileuszowa edycja obejmuje dwie kategorie tematyczne – samochód luksusowy Mazda i suknia wieczorowa KODO. Oprócz Ikuo Maedy i Janusza Kaniewskiego w jury zasiądą również Anna Dereszowska oraz duet projektantów Paprocki&Brzozowski

Konkurs Mazda Design 2014 rozpocznie się 5 marca i potrwa do 15 kwietnia. Rywalizacja prowadzona będzie na stronie internetowej www.mazdadesign.pl, gdzie uczestnicy będą mogli zamieszczać swoje prace graficzne.

Prace konkursowe oceniać będzie profesjonalne jury. W jego składzie znajdą się – Ikuo Maeda – główny projektant Mazdy,  Janusz Kaniewski – niezależny car designer (Kaniewski Design), duet polskich projektantów Paprocki&Brzozowski oraz znakomita aktorka, pasjonatka motoryzacji – Anna Dereszowska. Oprócz jurorów, na prace konkursowe swoje głosy będą mogli oddać również internauci.

Oficjalne wręczenie nagród i ogłoszenie listy zwycięzców odbędzie się w maju podczas pokazu najnowszej kolekcji modowej Marcina Paprockiego i Mariusza Brzozowskiego.

Na 5. urodziny dwie kategorie konkursowe
W tym roku organizatorzy konkursu Mazda Design przygotowali dla projektantów, grafików oraz osób zainteresowanych tworzeniem form przestrzennych dwie kategorie konkursowe:

Samochód luksusowy Mazda
Uczestnicy konkursu mają za zadanie zaprojektować luksusowy samochód Mazdy inspirowany filozofią KODO: Dusza Ruchu. Koncentruje się ona na mocy, pięknie i ekspresji ruchu, charakterystycznej dla świata zwierząt. Ten ruch jest tak pełny witalności i siły, że wzbudza emocje u osób, które go obserwują. Samochód powinien również zostać zaprojektowany tak, aby zapewniał wyjątkową przyjemność jazdy.
Zwycięski projekt zostanie wykonany jako prototyp w skali 1:5, podczas stażu w pracowni Janusza Kaniewskiego.

Suknia wieczorowa KODO
Wybierając drugą kategorię, uczestnik będzie musiał zaprojektować suknię wieczorową inspirowaną KODO, motywem stylizacji samochodów Mazda. KODO: Dusza ruchu czerpie inspirację z żywiołów i dynamiki przyrody, mocy i piękna oraz pozwala nawet statycznym przedmiotom nadać dynamikę formy.

Zwycięski projekt zostanie wykonany przez duet znakomitych polskich projektantów – Marcina Paprockiego i Mariusza Brzozowskiego oraz zaprezentowany podczas majowego pokazu wraz z najnowszą kolekcją jesień-zima. Zwycięską suknię na wybiegu zaprezentuje Anna Dereszowska.

Mariusz Brzozowski, projektant:
Motyw KODO: Dusza Ruchu daje młodym projektantom niezwykle duże pole do popisu – pozwala wydobyć moc, piękno, ekspresję oraz zawrzeć je w kreacji sukni. Wybierając zwycięski projekt z pewnością będziemy zwracać uwagę na obecność tych wszystkich elementów, jednak oprócz tego ważnym kryterium będzie dla nas oryginalność i indywidualność twórcy zawarta w projekcie. Chcielibyśmy widzieć w nim cząstkę jego autora.

Janusz Kaniewski, członek jury, światowej sławy designer:
Do konkursu zapraszamy profesjonalistów, ale także osoby, które nigdy wcześniej nie próbowały swoich sił w projektowaniu. Celem konkursu jest pobudzenie do działania i tworzenia. Jesteśmy ciekawi pomysłów, zarówno na limuzynę Mazdy, jak i suknię haute couture, inspirowanych motywem KODO: Dusza Ruchu. Zgłoszone prace oceniane będą za oryginalność i przełamanie konwencji oraz estetykę i realność wdrożenia.

Nagrody w konkursie Mazda Design 2014:

Nagroda Grand Prix w kategorii samochód luksusowy Mazda:
Nagroda pieniężna w wysokości 10 tysięcy złotych i opłacony podatek od nagrody oraz walizka podróżna i zegarek sportowy Mazda. Dodatkowo realizacja prototypu w skali 1:5 podczas stażu w pracowni Janusz Kaniewski Design.
Nagroda Grand Prix w kategorii suknia wieczorowa KODO:
Nagroda pieniężna w wysokości 10 tysięcy złotych i opłacony podatek od nagrody oraz walizka podróżna i zegarek sportowy Mazda. Dodatkowo realizacja projektu przez duet Paprocki&Brzozowski.
Wyróżnienie za projekt z fantazją:
Walizka podróżna i zegarek sportowy Mazda.
Nagroda dla najwyżej ocenionego projektu przez internautów:
Walizka podróżna i zegarek sportowy Mazda.

Jury konkursu Mazda Design 2014

Ikuo Maeda – członek honorowy jury
Ikuo Maeda jest dyrektorem generalnym działu projektowego Mazdy od kwietnia 2009 roku. Zarządza całym globalnym zespołem projektowym Mazdy i jest odpowiedzialny za design
i stylizację wszystkich produktów Mazdy. Kierował zespołem projektowym Mazdy CX-5
oraz Mazdy6, wprowadzając motyw stylizacji KODO-Dusza Ruchu. Poza tym, odpowiada za samochody koncepcyjne, prototypy i pojazdy specjalne. Zarządza czterema studiami projektowymi (Irvine, Kalifornia, Yokohama i Hiroshima – Japonia, Oberursel, Niemcy).
Ikuo Maeda pracuje w Mazdzie od ponad 30 lat i ma prawdziwie globalne doświadczenia projektowe. W roku 1982 rozpoczął pracę w dziale planowania produktów Mazdy, po ukończeniu studiów z wzornictwa przemysłowego na uniwersytecie w Kioto. Już w 1985 roku był szefem działu zaawansowanego designu w studio stylizacji Mazdy w Yokohamie. Po trzech latach pracy w amerykańskim oddziale Mazdy, przeszedł przez wiele ważnych stanowisk w działach projektowych, a w 1999 rozpoczął pracę w studio projektowym Forda w Detroit.
Przed objęciem stanowiska dyrektora generalnego, Maeda spędził niemal 10 lat prowadząc studio strategii designu w Hiroszimie. Odpowiadał tam za design samochodów seryjnych. W tym czasie został autorem uznanych aut, takich jak Mazda RX-8 czy Mazda2.
Ikuo Maeda mieszka w Hiroszimie. Jego zainteresowania to wędrówki górskie i sport motorowy – obecnie startuje w wyścigach samochodów turystycznych.

Janusz Kaniewski – przewodniczący jury
Wykładowca Instituto Europeo di Design w Turynie i Royal College w Londynie.Przewodniczył jury konkursu Zoom-Zoom Mazda Design 2010 i 2012, był członkiem jury w konkursie Gdynia Jacht Design na targach Wiatr i Woda. Poprowadził z Mazdą pierwsze w Polsce warsztaty z projektowania samochodów (Gdynia Design Days). Pracuje z samorządami miast i walczy o to, aby polskie miasta wyglądały lepiej, były przyjazne dla mieszkańców i turystów (projekt Ładny Kraj). Był kuratorem głównym festiwalu Gdynia Design Days 2012. W Polsce obecny poprzez studio projektowe Kaniewski Design.
Świadczy usługi projektowe dla dużych marek takich jak PKN Orlen, Koło, Elzab, ale pracuje również dla klientów indywidualnych, tworząc m.in. meble i wnętrza. Jedne z największych projektów to: Meeting Point Stop
Cafe Orlen, fotele pociągowe dla firmy Taps i Mobilna Sala Ekspozycyjno Szkoleniowa dla firmy Koło, czytnik kodów kreskowych dla firmy Elzab. Pierwszy i jedyny nie-architekt w SARP, członek Rady Programowej biuletynu SARP -Arch. Według Kaniewskiego kwintesencją sztuki designu jest przyjemność. Przedmiot ma działać, producentowi przynieść zysk, a użytkownikowi pożytek. Ma być bezpieczny i nieszkodliwy. A kiedy dodatkowo wywoła uśmiech – to znaczy, że to dobry design. Wiosną 2014 r. będzie obchodził 25-cio lecie pracy twórczej. Z tej okazji w październiku 2013 Wydawnictwo Bosz opublikowało książkę projektanta „Design” – wykłady i rozmowy o projektowaniu przyszłości.
www.kaniewskidesign.com

Anna Dereszowska
Doskonała aktorka. Znakomita wokalistka. Sympatię widzów małego ekranu zaskarbiła sobie rolą policjantki w „Złotopolskich” oraz jedną z głównych ról w serialu „Tango z aniołem”.  Rola Korby w filmie „Lejdis” była przełomem w jej życiu zawodowym – pokochali ją zarówno widzowie, jak i polscy reżyserzy. Środowisko artystyczne w Polsce doceniło ją jako artystkę i Ania odcisnęła swoją dłoń na Promenadzie Gwiazd w Międzyzdrojach. Można ja oglądać w wielu spektaklach teatralnych m.in. „Rzeź” , „Czechow żartuje”, „Zamknięty świat”, „Bożyszcze kobiet”.  Aktorka znana jest ze swojej motoryzacyjnej pasji.  W 2009 roku wraz z Darią Widawską wzięła udział w rajdzie Baja Gothica, trenowała swoje umiejętności w Małym Dakarze, czyli XVI Rajdzie Drezno-Wrocław, jeździła bolidem Formuły 1 a także dwukrotnie brała udział w rajdach RMF Caroline Team w Maroku. W zeszłym roku została ambasadorką i pierwszą członkinią Ladies Bemo Motors Club, klubu który będzie wspierał należące do niego kobiety.

Marcin Paprocki i Mariusz Brzozowski
Absolwenci Wydziału Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Od 2000 roku tworzą duet paprocki&brzozowski. Po kolekcji dyplomowej w 2002 roku, zadebiutowali pierwszą autorską kolekcją w Warszawie w 2003, dzięki której zostali uznani Projektantami Roku 2004 przez miesięcznik Elle. Od tej pory projekty z metką paprocki&brzozowski kojarzone są z oryginalnymi pomysłami, zaskakują niebanalną konstrukcją, detalem i tkaninami. Projektanci mają na swoim koncie również nagrodę Stowarzyszenia Promowania Młodych Europejskich Talentów Prometa-Kraków, Złotą Nitkę przyznaną w konkursie Złota Nitka w Łodzi, tytuł Osobowość w Modzie i w Sztuce zdobyty podczas piątej edycji gali Moda i Sztuka we Wrocławiu. W 2008 roku Marcin i Mariusz otrzymali Honorową Złotą Nitkę przyznaną przez Międzynarodowe Targi Łódzkie oraz ponowny tytuł Projektantów Roku 2008 przyznany przez czytelniczki magazynu Elle.
www.paprockibrzozowski.com

Inspiracje konkursowe
Mazda6 – sportowa sylwetka, ekscytująca jazda i niskie zużycie paliwa. Najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązanie, łączące w jednym aucie Zoom-Zoom, czyli przyjemność jazdy i elektryzującą stylizację KODO: Dusza Ruchu oraz najbardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa z bardzo niskim zużyciem paliwa. Mazda ponownie przełamała konwencje i osiągnęła perfekcję pod względem ochrony środowiska i funkcjonalności, bez poświęcania radości z jazdy, mocy i przykuwającej wzrok stylizacji.
Niski i szeroki profil Mazdy6 odzwierciedla stabilność podczas jazdy. Kształt karoserii wokół kraty wlotu powietrza wzmacnia wrażenie sportowej mocy. Silna i ekspresyjna sylwetka świadczą o witalności oraz dynamice pojazdu i już od pierwszego wejrzenia obiecują radość
z jazdy. Stylizacja KODO oraz linia nadwozia nadają jej sportowy i dynamiczny charakter, a smukły profil zapewnia Maździe6 najlepsze w segmencie właściwości aerodynamiczne.

Produkowana w Japonii gwarantuje najwyższą jakość wykonania i przełomowe technologie SKYACTIV, obejmujące silniki, skrzynie biegów, podwozie i karoserię samochodu, a do tego nowatorski system odzysku energii z hamowania i-ELOOP – po raz pierwszy na świecie wykorzystujący kondensator. Oferowana w wersji Sedan i Sport Kombi zapewnia najniższe
w klasie spalanie, bogate wyposażenie  i obszerne wnętrze. Dostępne wersje z silnikiem benzynowym 2,0 (145 lub 165 KM) lub 2,5 l (192 KM) oraz Diesla o pojemności 2,2 l (moc 150 lub 175 KM) – współpracujące z manualną lub automatyczną skrzynią biegów.

Zoom-Zoom to uczucie jedyne w swoim rodzaju. To emocje, młodość duszy, entuzjazm, ekspresja, sportowy duch oraz radość z jazdy samochodem. Od 2002 roku Zoom-Zoom jest filozofią Mazdy. Każdy model w gamie Mazdy został zaprojektowany po to, by zapewniać wyjątkową przyjemność jazdy.

KODO:  Dusza Ruchu – od samego początku Mazda i jej projektanci pracowali nad różnymi kształtami symbolizującymi ruch. W ostatnich latach dołączono do tych prac niewymuszone piękno naturalnego ruchu – wiatru i wody – aby stworzyć wyjątkową ekspresję Mazdy.

Kreatywne podejście Mazdy wciąż ewoluuje. Filozofia stojąca za przyszłymi samochodami Mazdy włącza do języka projektowego piękno ruchu, jakie dostrzec można u ludzi czy zwierząt. Kluczem jest tutaj rozpoczęcie ruchu – chwila, w której gepard spina mięśnie zanim ruszy
w pogoń za zdobyczą, czy chwilą wyprowadzenia ciosu w starożytnej japońskiej sztuce walki kendo. To chwila, w której skupiona siła znajduje swoje ujście i zawiera idealne proporcje między mocą a pięknem. To właśnie w tej krótkiej chwili, wymagającej maksymalnej koncentracji, możemy odczuć siłę, szybkość, napięcie mięśni i piękno. Od takich chwil można się łatwo uzależnić.

Mazda uznała takie momenty za najwyższą formę ruchu i zdefiniowała ją jako KODO. KODO będzie elementem wszystkich nowych projektów Mazdy i będzie wyrażać szybszy, mocniejszy, ale też pełen uduchowienia ruch. KODO to nowy etap w designie Mazdy.
Słowa kluczowe: szybkość, napięcie, urzeczenie, czyli KODO: Dusza Ruchu
Szybkość: forma pojazdu wyraża prędkość, a spojrzenie na auto budzi instynktowną chęć do poprowadzenia go. Samochód ma wyrażać moc i prędkość.
Napięcie: kształt ma wywołać poczucie napięcia, takie samo jak w chwili, w której zaczyna się ruch. Kształt musi być wyrafinowany, nie może mieć zbędnych elementów i musi spełniać wymogi japońskiej prostoty.
Urzeczenie: poczucie jakości, które akcentuje jakość wykonania i wskazuje na relację z osobą, która ręcznie wykonała produkt.

mazdaikona
mazdaikona

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.