spoleczenstwo3
magda
25/07/2014

(nie)miłość na Facebooku

Serwisy społecznościowe nie są dobrym miejscem do budowania bliskich relacji z przyjaciółmi czy rodziną – powiedział PAP Dominik Batorski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego. Jego zdaniem serwisy społecznościowe mogą prowadzić do złudnego poczucia bliskości

10 lat temu, 4 lutego 2004 roku Mark Zuckerberg student Uniwersytetu Harvard uruchomił stronę internetową The Facebook – elektroniczną wersję księgi imion i zdjęć studentów. Rok później zmienił nazwę na Facebook. Obecnie liczba użytkowników Facebooka wynosi ponad 1,3 mld osób. Od maja 2008 roku działa polska wersja językowa Facebooka. Jak wynika z danych firmy badawczej Gemius korzysta z niego 75 proc. polskich użytkowników sieci.

Facebook, i w ogóle serwisy społecznościowe, mają znaczenie w obszarze tzw. słabych więzi – podtrzymywania kontaktu z osobami, z którymi normalnie byśmy w żaden sposób ich nie utrzymywali, bo np.: są z innych kręgów społecznych. Takie słabe relacje od czasu do czasu są istotne w naszym życiu, szczególnie w sytuacjach, kiedy potrzebujemy jakiś informacji, nowych możliwości. Słabe relacje często nam dostarczają takich zasobów informacji, które w inny sposób są niedostępne.

Takim klasycznym w socjologii przykładem „siły” słabych więzi są sytuacje poszukiwania pracy. Ludzie bardzo często znajdują pracę poprzez znajomych a nie poprzez przyjaciół czy rodzinę. Kiedyś w ramach polskiej edycji badań ISSP Social Networks pokazaliśmy, że praca, którą pomogli znaleźć nam znajomi, jest dużo lepsza, lepiej płatna i bardziej adekwatna do kompetencji, niż praca, którą pomagają znaleźć przyjaciele czy rodzina.

PAP – Nauka w Polsce

spoleczenstwo3
spoleczenstwo3

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.