kobieta7ikonanowe123
Dagna Starowieyska
31/12/2013

Czego szukamy w sieci?

76 proc. gospodarstw domowych w UE ma dostęp do internetu; 61 proc. europejskich internautów czyta w sieci wiadomości, a więcej niż połowa korzysta z serwisów społecznościowych

Najbardziej lubią je Portugalczycy, za to Finowie wolą bankowość elektroniczną.

Według danych urzędu statystycznego UE, Eurostatu, w Polsce w 2012 r. 70 proc. gospodarstw domowych miało dostęp do internetu, podczas gdy cztery lata wcześniej było to 48 procent. Z szybkiego, szerokopasmowego dostępu korzysta 68 proc. polskich rodzin (średnia dla UE wynosi 72 procent).

Chociaż poziom dostępu do internetu wzrósł we wszystkich państwach unijnych w ostatnich kilku latach, różnice pomiędzy poszczególnymi krajami są jednak istotne. W 2012 r. najlepiej pod tym względem prezentowały się: Holandia, Luksemburg, Dania i Szwecja, gdzie możliwością korzystania z internetu w domu mogło się pochwalić ponad 90 proc. społeczeństwa. Tymczasem w Bułgarii, Grecji i Rumunii było to nieco ponad 50 proc.

Podczas gdy użytkownikom portugalskim internet bardziej służy do aktywności w portalach społecznościowych, to fińskim – do bankowości i planowania podróży. Czytanie newsów i gazet w internecie najpopularniejsze jest na Litwie (robi to 92 proc. internautów) i w Estonii (91 proc.), podczas gdy we Francji odsetek takich osób wynosi zaledwie 38 proc. W Polsce sieć w ten sposób wykorzystuje 48 proc. osób mających do niej dostęp.

Krajem, gdzie najpopularniejsza w internecie była bankowość elektroniczna i korzystanie z serwisów turystycznych, w 2012 roku była Finlandia. Z takich usług korzystało aż 91 proc. fińskich internautów. Z kolei Portugalia ma największy udział, jeśli chodzi o media społecznościowe – 75 proc. tamtejszych internautów wykorzystuje do tego sieć. W Polsce korzystanie z portali społecznościowych jest bardzo popularne – robi to 68 proc. internautów.

Przeciętny Europejczyk najczęściej jednak wykorzystuje internet po prostu do wysyłania i odbierania wiadomości e-mail, a także wyszukiwania informacji o towarach i usługach (odpowiednio 89 i 83 proc.); 61 proc. mieszkańców „27″ używa sieci do czytania informacji. W 2012 r. 59 proc. internautów kupowało przez internet; 52 proc. pisało w sieci społecznościowej. Stosunkowo mało popularne było za to blogowanie – do pisania internetowego dziennika przyznawało się 9 proc. respondentów.

Prawie jedna czwarta mieszkańców UE nigdy nie korzystała z internetu.

PAP – Nauka w Polsce

kobieta7ikonanowe123
kobieta7ikonanowe123

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.