ccvonschnauzermale
Julia Nieznalska
22/12/2011

Nowe metody nauki angielskiego

W każdym większym mieście nietrudno jest znaleźć szkołę językową, więc przeważnie wachlarz dostępnych kursów wygląda imponująco. Mimo to, lekcje często okazują się dość schematyczne, a metody dydaktyczne stosowane przez lektora podporządkowane rutynie. Warto więc przyjrzeć się innowacyjnemu podejściu do edukacji, aby nauka stała się przyjemniejsza i jednocześnie bardziej efektywna

Pierwszym krokiem na drodze do podjęcia nauki w szkole językowej jest rekrutacja. To ważny moment, ponieważ na jego podstawie osoba jest przyporządkowywana do odpowiedniej grupy. Najczęściej polega to na wypełnieniu formularza składającego się z kilkunastu pytań i różnych odpowiedzi pod każdym z nich. Na podstawie uzyskanego wyniku, uczeń trafia do grupy, w której wszyscy powinni być na mniej więcej podobnym poziomie. Rekrutacja poprzez test jest szybka i wygodna w sprawdzaniu, ale czy najlepsza?

Prosty test nie zawsze oddaje pełen stan wiedzy i umiejętności ucznia.

W jednej z warszawskich szkół angielskiego wprowadzono odmienny, bardziej jakościowy system. Zainteresowani muszą tam przetłumaczyć zdania, spróbować napisać krótki tekst, a także porozmawiać z osobą rekrutującą. Pozwala to na diagnozę umiejętności na kilku płaszczyznach: słownictwa, gramatyki i mówienia. Nigdy nie jest tak, że ktoś jest w tych elementach tak samo dobry lub tak samo przeciętny.

,,Indywidualne podejście w procesie rekrutacji sprawia, że uczeń od początku czuje jak dużą uwagę mu się przywiązuje. Informacja na temat jego lepszych i słabszych stron zostaje potem przekazana lektorom, którzy starają się rozwijać w trakcie lekcji te umiejętności, które wymagają większej pracy” – mówi Piotr Witkowski z warszawskiej szkoły EnglishForYou.pl. – ,,Uwzględniamy również wiek i zainteresowania potencjalnego uczestnika kursu, trudno bowiem oczekiwać, że senior będzie się dobrze czuł w grupie gimnazjalistów”.

Warsztaty dyskusyjne

Zachęcamy do oglądania filmów z napisami po angielsku. Śledzenie i porównywanie dialogów z ich tekstowym odpowiednikiem to bardzo dobra metoda dla wzrokowców – dzięki temu, łatwiej zapamiętać zapis konkretnych zwrotów, pojawiających się w filmie. Radzimy nie przejmować się trudnościami z odbiorem, zwłaszcza na początku. Nawet jeśli przyswajamy tylko 20-30% treści filmu, stopień zrozumienia będzie ulegał regularnej poprawie i owocował lepszą znajomością języka obcego!

Szkoły językowe powoli przestają być miejscem, w którym odbywają się wyłącznie lekcje – stają się one ośrodkiem aktywnego życia społecznego. Uczestnicy kursów mogą spotykać się po zajęciach w kawiarence dyskusyjnej zaprojektow anej na kształt kafejek w Londynie, Sydney czy Cape Town. Jest to okazja by odpocząć i skorzystać z poczęstunku, ale przede wszystkim, aby porozmawiać na ciekawe tematy ogólno-społeczne pod okiem Native Speaker’a. W ten sposób łatwiej jest przełamać lęk przed wypowiadaniem się w obcym języku, a przecież właśnie po to każdy podejmuje się jego nauki.

- Nawet ktoś biegły w obcojęzycznej gramatyce musi przełamać bariery w mówieniu. Nie ma na to lepszej recepty niż regularna praktyka, zwłaszcza pod okiem Native Speaker’a, dzięki któremu późniejsze rozmowy ucznia zagranicą, np. podczas wakacji, będą dla niego czymś naturalnym – ocenia Patrycja Jeziorek, lektor i egzaminator TELC języka angielskiego.

Na czym polega system dualny?
O powodzeniu kursu decyduje metodyka programu nauczania. W licznych przypadkach ogranicza się ona jednak do skrupulatnego przechodzenia przez kolejne zagadnienia podręcznika pod okiem polskiego nauczyciela. Należy przy tym pamiętać, że wyniki szkolnych egzaminów mają duży wpływ na przyszłość człowieka, a znajomość angielskiego staje się podstawą w sferze zawodowej. Z tego względu, oczekiwania wobec kursów stale rosną. W takiej sytuacji, klasyczne metody nauki mogą okazać się niewystarczające.

Z perspektywy osób nastawionych na dynamiczne postępy w nauce atrakcyjnie prezentuje się innowacyjny system dualny, który zyskuje popularność w Warszawie. Polega on na równoległym prowadzeniu grupy przez polskiego lektora oraz Native Speaker’a czyli osobę pochodzącą z kraju anglojęzycznego z kwalifikacjami do nauczania. Kursy oparte na systemie dualnym są nastawione na komunikację i organizowane zarówno dla młodzieży oraz dorosłych jak i dzieci od 6 roku życia. Obaj nauczyciele dzielą się wówczas obowiązkami, przygotowując precyzyjny plan na poszczególne zajęcia. Polski lektor najczęściej odpowiada za opracowanie z grupą tematów do konwersacji, poszerzenie słownictwa oraz naukę struktur gramatycznych, natomiast zagraniczny prowadzący zachęca uczniów do dyskusji, pełni rolę moderatora i poprawia błędy językowe.

,,Dając początek systemowi dualnemu, kierowaliśmy się głównie faktycznymi potrzebami słuchaczy. Aktywne uczestniczenie w zajęciach i dyskusje przynoszą znacznie lepsze efekty niż sztywne trzymanie się ćwiczeń proponowanych przez podręcznik” – ocenia Piotr Witkowski ze szkoły EnglishForYou.pl w Warszawie.

ccvonschnauzermale
ccvonschnauzermale

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.