ccjoshuahoffmanphotomale (2)
W firmie można liczyć nie tylko na wypłatę / fot. Flickr
magda
06/01/2011

Dyrektorowi samochód…

Z raportu „Total Compensation Measurement™” firmy Aon Hewitt wynika, że świadczenia socjalne w polskich firmach są podobne dla specjalistów i dyrektorów. Istotne różnice natomiast występują w obszarze świadczeń rzeczowych, choć nie zawsze na korzyść dyrektora

Dysproporcje najbardziej widoczne są w przypadku możliwości korzystania z samochodu służbowego. Dostęp do firmowego auta ma aż 53% dyrektorów a tylko 10% specjalistów. Prawie dwukrotnie więcej dyrektorów niż specjalistów dostaje również służbowe laptopy do użytku prywatnego (64% vs. 36%), a firmowe telefony komórkowe są w dyspozycji 70% dyrektorów i zaledwie połowy badanych specjalistów.

Zdecydowanie lepiej sytuacja wygląda w przypadku świadczeń socjalnych. Tu dysproporcje nie są już tak duże, choć najbardziej widoczne są w przypadku prywatnej opieki medycznej, którą firmy oferują 55% specjalistów i 62% dyrektorów.

Warto jednak zauważyć, że niektóre świadczenia są bardziej popularne na pozycji specjalisty aniżeli dyrektora. Do takich świadczeń należą dopłaty do posiłków, pożyczki udzielane przez firmę, rabaty przy zakupie towarów firmy i pomoc w edukacji.

Brak dużych dysproporcji w przypadku świadczeń socjalnych nie dziwi, ponieważ rozwiązania te są już na stałe wpisane w politykę wielu firm. Nasze badanie pokazuje jednocześnie, iż w Polsce ciągle bardzo mało popularnym benefitem jest przyznawanie pracownikom dodatkowych dni wolnych od pracy. W sąsiadujących z nami Czechach świadczenie to oferowane jest przez 29% firm biorących udział w badaniu – mówi Barbara Jastrzębska, lider zespołu analiz w Aon Hewitt.

Najnowsze trendy w badaniu wynagrodzeń pokazują, że organizacje coraz częściej zwracają uwagę na dopasowanie pakietów świadczeń do potrzeb grup pracowników i faktu, że atrakcyjność świadczeń jest relatywna. Dopłaty do posiłków lub pożyczki mieszkaniowe mogą być bardziej potrzebne pracownikom młodszym, na niższych stanowiskach niż dyrektorom, którzy z kolei bardziej niż ci pierwsi docenią rodzinną opiekę medyczną. Dopasowanie świadczeń staje się więc celem wielu działów personalnych i finansowych, które coraz częściej badają zwrot z inwestycji w benefity poprzez różnego rodzaju badania opinii swoich pracowników. – mówi Katarzyna Stasińska, Senior Consultant w Aon Hewitt.

*Powyższe wnioski pochodzą z raportu Total Compensation Measurement™, przygotowanego przez Hewitt Associates. W tegorocznej edycji badania wzięło udział 139 firm, które przekazały Hewitt swoje dane dotyczące wynagrodzeń i przyznawanych świadczeń. W ramach Badania, Hewitt stwarza firmom unikalną możliwość zebrania niezbędnej wiedzy o kształtowaniu się poziomów wynagrodzeń na rynku polskim.

ccjoshuahoffmanphotomale (2)
ccjoshuahoffmanphotomale (2)

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.