książka dla dzieci
Michal Karas
05/07/2017

Jak dobrać książeczkę dla dziecka, by uczyło się słów

Książeczki dla małych dzieci nie powinny mieć zbyt wiele obrazków, bo ich nagromadzenie utrudnia naukę nowego słownictwa – czytamy na łamach „Infant and Child Development”

Chociaż wydawnictwa prześcigają się w publikowaniu coraz to nowych, bardziej kolorowych i urozmaiconych książeczek do nauki słownictwa dla małych dzieci, by zachęcić potencjalnych nabywców, to psychologowie z brytyjskiego Uniwersytetu Sussex przestrzegają: gdy na kartce znajduje się więcej niż jedna ilustracja, dzieciom w wieku przedszkolnym trudniej skojarzyć określone słowo z właściwym obrazkiem.

– Dzieci, które są zbyt młode, by samodzielnie czytać, nie wiedzą, na co patrzeć, bo nie śledzą tekstu. To ma duży wpływ na ich naukę nowego słownictwa – mówi współautorka badania Zoe Flack.

Badacze czytali 3-letnim dzieciom książeczki służące nauce nazw różnych przedmiotów. Część czytanek zawierała po jednej ilustracji na kartce (obrazek znajdował się na prawej stronie, a lewa pozostawała pusta), a część dwie ilustracje (obrazki znajdowały się zarówno na prawej, jak i lewej stronie).

Okazało się, że dzieci, którym czytano książki z jedną ilustracją na kartce, zapamiętywały dwa razy więcej słów niż pozostałe maluchy.

W kolejnym eksperymencie wykazano, że w przypadku książeczek z dwoma ilustracjami pomocny był gest wskazywania na właściwy obrazek przed rozpoczęciem czytania tekstu. Dzieci wiedziały wtedy, który obrazek łączy się z określonym słowem.

– Wyniki naszego badania są zgodne z teorią obciążenia poznawczego, która sugeruje, że efekty uczenia się zależą od poziomu skomplikowania zadania. W tym przypadku dawanie dzieciom mniejszej dawki informacji lub wskazywanie na właściwą informację może pomóc w nauce większej ilości słów – komentuje Flack.

– W innych badaniach wykazano, że dołączanie do książeczek dla dzieci dodatków, takich jak dzwonki, gwizdki, klapki lub antropomorficzne wizerunki zwierząt wpływa na upośledzenie uczenia się, ale nasze badanie jest pierwszym, które pokazuje, że zmniejszenie liczby ilustracji zwiększa u dzieci zdolność do nauki nowego słownictwa – dodaje inna badaczka dr Jessica Horst.

Źródło: PAP – Nauka w Polsce

książka dla dzieci
książka dla dzieci

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.