ikony_123_21
Kalina Samek
25/04/2014

Kto poluje na wyprzedaże, a kto szuka okazji w sieci, czyli Polak i Polka na zakupach

Kobiety wolą wyprzedaże, a jednocześnie częściej są skłonne zapłacić więcej za produkty wyższej jakości. Mężczyźni szukają okazji w sieci, licytując na aukcjach online i korzystając z porównywarek internetowych. Oto portrety Polek i Polaków na zakupach, jakie wyłaniają się z badania Deutsche Bank. Jakie jeszcze wnioski wyłaniają się z analizy?

Łatwość przejmowania zachodnich trendów przejawia się również w sposobie robienia zakupów. Z racji tego, że idea inteligentnego kupowania, zapoczątkowana w USA, staje się nad Wisłą coraz bardziej popularna, Deutsche Bank sprawdził, jak wygląda smart shopping w wykonaniu Polaków. Badanie pokazało, że prawie 42% ankietowanych korzysta z wyprzedaży w sklepach, a co czwarta osoba najpierw porównuje ceny w sieci, zanim dokona zakupów przez internet. Jednocześnie prawie 40% respondentów zadeklarowało, że w ogóle nie szuka okazji, kupując tylko to, czego w danym momencie potrzebuje.

Kobiety wolą sklepy, mężczyźni – sieć

Zrealizowane przez Deutsche Bank badanie ujawniło różnice w traktowaniu zakupów przez Polki i Polaków. Wyprzedaże w sklepach, z których korzysta prawie 50% respondentek, dla panów są mniej atrakcyjne (36%). Zamiast tego mężczyźni szukają okazji w sieci, korzystając z porównywarek internetowych i licytując produkty na aukcjach online. Dane z badania pokazały też, że panie częściej są skłonne zapłacić więcej za produkt wyższej jakości (39%) niż mężczyźni (34%). Z kolei więcej mężczyzn szuka równowagi między jakością a ceną (30%), niż ma to miejsce w przypadku kobiet (26%).

Młodszy starszemu nierówny

Analiza dokonana przez Deutsche Bank pozwoliła również na wyszczególnienie różnić w przyzwyczajeniach zakupowych młodszych i starszych Polaków. Okazało się, że młodzi dużo częściej kupują na wyprzedażach w sklepach. Jednak największe różnice widać na przykładzie wykorzystywania sieci do robienia zakupów. O ile co trzecia młoda osoba używa porównywarki internetowej, a niemal co piąta licytuje produkty na aukcjach online, o tyle w przypadku osób starszych liczba użytkowników internetu waha się między 5 a 6%. Różnica pokoleń odznacza się również w podejściu do okazji – podczas gdy tylko 4% młodych ludzi z nich nie korzysta, w grupie starszych osób nie robi tego ponad połowa. Młodzi uważają, że szukanie okazji na promocjach to przejaw inteligentnych zakupów, w przeciwieństwie do starszego pokolenia, dla którego liczy się przede wszystkim niska cena.

Z kartą w kolejce po zakupowe IQ

Badanie Deutsche Bank pokazało też, że jedna trzecia respondentów korzysta na zakupach z karty kredytowej zawsze, kiedy istnieje taka możliwość. Z przeprowadzonej analizy wynika, że ponad połowa kobiet płaci kartą za zakupy spożywcze, co jest praktyką stosowaną przez co trzeciego mężczyznę. Panowie częściej używają kart na stacjach benzynowych, gdzie rachunek za paliwo reguluje w ten sposób 28% mężczyzn i tylko 13% pań.   Skłonność Polek i Polaków do korzystania z kart płatniczych Deutsche Bank postanowił przekuć w promowanie idei inteligentnych zakupów. Bank wprowadził do oferty specjalne karty IQ – debetową i kredytową z wizerunkiem Alberta Einsteina, dzięki którym klienci włączani są do programu lojalnościowego MasterCard Rewards. Punkty z obu kart się sumują, co przybliża klientów do nagród z dedykowanej im kategorii smART Rewards.

ikony_123_21
ikony_123_21

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.