kobietaikona123new
Dagna Starowieyska
29/09/2012

Osoba od zadań specjalnych

Jest wizytówką ekskluzywnego hotelu albo kompleksu apartamentów. Spełnia wszelkie życzenia i zachcianki gości. Umie odnaleźć się w każdej sytuacji. Praca na tym stanowisku to prestiż, ale też duża odpowiedzialność

Jak możemy się dowiedzieć w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Krakowie, słowo concierge pochodzi z francuskiego. Tam w średniowieczu mianem „come des cierges” określano osobę odpowiedzialną za utrzymanie palących się świec w zamku przez całą dobę, co oznaczało jednocześnie, iż osoba taka wiedziała wszystko o tym, co się w danych włościach dzieje. Jednocześnie określenie takie przyjęło się używać dla oznaczenia osoby dyskretnej, cierpliwej i skorej do niesienia pomocy innym.

Wszystkie usługi w hotelu
Z upływem czasu concierge zyskiwał nowe obowiązki, aż doszło do tego, że jego głównym zadaniem na dworze było przyjmowanie gości, dbanie o ich potrzeby i spełnianie zachcianek.

Wiek XX przyniósł nową odsłonę zawodu concierge – w szwajcarskich Grand hotelach utworzono stanowisko portiera na wzór właśnie francuskiego opiekuna dworu. Portier taki miał obowiązek asystować gościom przez cały czas ich pobytu, od odbioru na stacji kolejowej po odstawienie na perony.

Ze Szwajcarii zawód ten rozprzestrzenił się na kraje całej Europy i w ten właśnie sposób concierge stał się wizytówką każdego luksusowego hotelu. Dziś zakres usług oferowany przez pracownika na tym stanowisku jest bardzo szeroki i nie ogranicza się jedynie do murów hotelu. Poza ośrodkiem, concierge załatwia wyjście do restauracji na mieście, teatru, opery, a nawet przebudowuje bilet lotniczy, jeśli zajdzie taka potrzeba. Tym samym dba o satysfakcję gościa i buduje dobre imię hotelu. W Krakowie concierge można spotkać na przykład w hotelu Sheraton, czy hotelu i restauracji Amadeus.

Nie tylko w hotelu
Ale concierge zaczyna wychodzić poza branżę turystyczną. Coraz częściej taki prywatny „człowiek od wszystkiego” pojawia się w ofercie banków skierowanej do najzamożniejszych klientów. Osoba, która zdecyduje się na concierge, może poprosić bank o dowolną usługę – od wynajęcia samochodu, poprzez zorganizowanie wakacji w dowolnym zakątku świata lub imprezy rodzinnej, do pośrednictwa w inwestowaniu na przykład na aukcjach dzieł sztuki.

Również prywatne firmy odkryły przydatność asystenta od wszelkich zadań. Taka osoba jest w stanie wyręczyć pracowników w drobnych, aczkolwiek czasochłonnych codziennych zadaniach, jak na przykład wysłanie przesyłek, zakupy, odebranie ubrań z pralni. Concierge w firmie może być też bardziej pomocny, jest w stanie zorganizować ekipę remontową, czy załatwić inną pilną, niespodziewaną sprawę. Na co dzień jest w stanie również zarezerwować bilety na pociąg lub samolot, hotel, albo wybrać najdogodniejszą trasę przejazdu na przykład na zagraniczne biznesowe spotkanie.

Katalog usług oferowanych przez concierge jest praktycznie nieograniczony, zawsze jednak dostosowany do oczekiwań i potrzeb określonej grupy klientów.

Cierpliwy i kulturalny
Jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba ubiegająca się o stanowisko concierge? Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie podkreśla, że osoba taka przede wszystkim powinna znać i przestrzegać zasad savoir-vivre, być efektywna w wykonywaniu swoich zdań, mieć umiejętność nawiązywania kontaktów i nowych znajomości, charakteryzować się dyskrecją, taktem, uprzejmością i cierpliwością. W branży hotelarskiej wymagana jest nienaganna aparycja oraz doświadczenie, stąd też osoby bardzo młode, dopiero rozpoczynające pracę w zawodzie, nie mają co liczyć od razu na pracę na stanowisku concierge.

Jako, że concierge jest wyjątkowo młodym zawodem, nie należy do tzw. „zawodów szkolnych” i nie można się go nauczyć formalnie. Jedyną drogą są poszczególne kursy doskonalące umiejętności interpersonalne, kursy językowe i chęć podnoszenia swoich kwalifikacji.

kobietaikona123new
kobietaikona123new

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.