ikonawpis54
Dagna Starowieyska
28/01/2014

Reputacja ponad wszystko?

Globalne badanie pokazuje, że firmy coraz częściej przedkładają reputację nad zysk

Jak wynika z badania* przeprowadzonego przez CGMA, liderzy finansowi w coraz większym stopniu obawiają się ryzyka utraty reputacji. Trzy czwarte (76 proc.) z nich twierdzi, że ich firmy skłonne są zrezygnować z części zysków w krótkoterminowej perspektywie po to, aby chronić swoją reputację w dłuższym okresie. Globalna ankieta przeprowadzona przez Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) i American Institute of CPAs (AICPA) pokazuje, że ryzyko utraty reputacji – niegdyś zagadnienie leżące w wyłącznej gestii działów marketingu i PR – postrzegane jest obecnie jako jedna z najważniejszych kwestii dotyczących wszystkich obszarów funkcjonowania firmy. Prawie połowa ankietowanych (44 proc.) odrzuciłaby – z uwagi na zbyt duże ryzyko utraty reputacji – projekt, który z finansowego punktu widzenia był możliwy do zrealizowania.

76 proc. badanych zwraca większą niż w poprzednich latach uwagę na ryzyko utraty dobrego imienia. Ponad 1,300 ankietowanych liderów finansowych posiadających kwalifikację Chartered Global Management Accountant (CGMA) stwierdziło, że wzrost zainteresowania tematyką ryzyka utraty reputacji wynika z następujących kluczowych czynników: potrzeby zwiększenia przejrzystości, wpadek wizerunkowych konkurencji i rosnącego znaczenia kanałów mediów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy LinkedIn.

Z drugiej jednak strony ponad 95 proc. ankietowanych organizacji przyznało, że nie zawsze wykorzystuje opinie uzyskane za pomocą tych kanałów do przewidywania i zarządzania ryzykiem utraty reputacji. Co więcej, 62  proc. uczestników badania nie wdrożyło żadnych formalnych procedur lub modeli służących określaniu finansowych skutków braku zarządzania ryzykiem utraty reputacji.

Organizacje coraz częściej uznają potrzebę poważnego traktowania ryzyka utraty reputacji, ponieważ widzą, że tylko w ten sposób mogą zapobiec przekształceniu się potencjalnego kryzysu w katastrofę. Mimo wszystko, niemal co czwarte ankietowane przedsiębiorstwo przyznało, że utrata reputacji przydarzyła mu się w przeszłości a upowszechnienie Internetu i mediów społecznościowych sprawia, że działania firm są, jak nigdy dotąd, uważnie obserwowane – mówi Tanya Barman, Szef Działu Etyki w CIMA. Bardzo niepokojące jest jednak ujawnienie faktu, że przedsiębiorstwa nadal nie poradziły sobie z zarządzaniem niefinansową sprawozdawczością w tym zakresie.

Eksperci gospodarczy CGMA tworzą największą na świecie społeczność specjalistów ds. rachunkowości zarządczej i doradzają przy podejmowaniu decyzji biznesowych na całym świecie, przyczyniając się do sukcesu 95 spośród 100 najbardziej znanych globalnych marek i 91 z pierwszej setki firm wymienionych w rankingu magazynu Fortune. Specjaliści z tytułem CGMA zajmują kierownicze stanowiska takie jak prezes zarządu czy dyrektor finansowy, co pozwala im dostrzec wielowymiarowy obraz długoterminowych perspektyw rozwoju swoich organizacji, rynków i regionów.

ikonawpis54
ikonawpis54

Komentarze Dodaj komentarz (1)

  1. Dagmara 12/11/2018 19:07

    CytujSkomentuj

    Myślę że to prawda i to stara jak świat ;) nie mogłabym pracować w miejscu, którego nie lubię i nie szanuję. Praca to bardzo duży wycinek mojego czasu z życia i jakbym mogła nie utożsamiać się choć w większej części z daną firmą? Jeśli ktoś bardzo cierpi w swoim miejscu pracy to myślę że to najwyższa pora na przemyślenie czy chce to kontynouwać za cenę chronicznego zniechęcenia, zmęczenia czy finalnie – wypalenia zawodowego.

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.