kobieta-001
Julia Nieznalska
16/07/2018

Jak przetrwać upalne lato w sypialni

Choć astronomiczne lato dopiero się rozpoczęło, upały dotarły do Polski już pod koniec kwietnia. Synoptycy donoszą, że maj był najgorętszym od pięćdziesięciu lat. To prawdziwie tropikalne temperatury, które kochamy, mogąc nosić lekkie ubrania. Jednak nie lubimy ich, kiedy nie możemy przez nie zasnąć. Czy można spać spokojnie pomimo upałów?

Kiedy wietrzyć, kiedy nie

Aby sen był komfortowy warto zadbać o odpowiednią temperaturę w sypialni. Są na to dwa sposoby. Jednym z nich, który absolutnie nie jest dla nas zrozumiały latem, jest pozostawienie okien zamkniętych w ciągu dnia. Kiedy tylko robi się ciepło naturalne jest dla nas, że otwieramy lub chociaż uchylamy okna, chcąc wpuścić do domu świeże powietrze. Jest ono jednak również ciepłe, dlatego zostawiając okna zamkniętymi, ograniczamy nagrzewanie pokoju.

Dodatkowo w mocno nasłonecznionych mieszkaniach, w ciągu dnia warto zostawić zasłonięte rolety czy zasłony. Osoby zimnolubne mogą nawet zasunąć rolety zewnętrzne – będzie ciemno, ale też odczuwalnie chłodniej. Drugim rozwiązaniem jest przewietrzenie sypialni już wieczorem, kiedy powietrze jest znacznie chłodniejsze niż za dnia. Warto na noc zostawić otwarte okno w sypialni i innym pomieszczeniu, aby zrobić lekki przeciąg.

Ochłódź się

Doskonałym sposobem na ochłodzenie ciała jest oczywiście zimny prysznic przed snem. Wyciągnie on z nas sporo ciepła. Jednak poza lodowatym prysznicem, który nie należy do najprzyjemniejszych, są też inne sposoby na schłodzenie się.

Jednym z nich jest przyłożenie lodu na najcieplejsze fragmenty naszego ciała. To miejsca, które perfumujemy, aby w ciągu dnia, kiedy organizm się ogrzewa, pobudzały zapach. Są to kark, nadgarstki, a także miejsce pod kolanami czy bardzo wrażliwe na zmiany temperatury stopy. To właśnie przyłożenie do nich kostek lodu daje uczucie przyjemnego chłodu.

Są również metody chłodzenia łóżka, np. położenie na łóżku mokrego prześcieradła (pamiętajmy aby pod nim położyć ręcznik) lub włożenie prześcieradła na godzinę do zamrażalnika.

Nie śpij nago

Wiele osób jest zdania, że w upalne dni najlepiej spać nago. Wychodzą bowiem z założenia, że ubranie grzeje. Czas obalić ten mit. Z nagiego ciała pot nie jest tak szybko odprowadzany, ciepło więc zamiast uciekać, gromadzi się na nim. Odpowiednio ubrane ciało odprowadza pot, dzięki czemu zostaje schłodzone. Aby mimo potu nie tracić komfortu snu, należy wybrać piżamę z odpowiedniego materiału.

Najlepiej sprawdza się bawełna, szybko chłonąca ciepło, a także pochłaniająca pot. Zwykle wykorzystuje się ją również w produkcji pokrowców na materace łóżek, jednak to właśnie wybór bawełnianej piżamy jest kluczowy. Piżamy satynowe czy jedwabne, choć piękne i dające wrażenie chłodu, nie sprawdzają się w gorące dni. Warto więc wybrać tę uszytą z bawełny. Latem idealnie sprawdzą się modele o kroju letniej sukienki mini, wykończonej falbaną, czy zestawy dziewczęcych topów z bokserkami wiązanymi na kokardę. Wybór takiej piżamy spowoduje, że poczujemy się nie tylko komfortowo, ale też pięknie.

Śpij sam

Metoda ta, choć wydaje się absurdalna, zabawna czy niemożliwa, jest naprawdę skuteczna. Oczywiście nie chodzi o to, żeby będąc w związku spać w osobnych pokojach, jednak spanie jak najdalej od siebie lub choćby pod osobnymi kołdrami jest doskonałym rozwiązaniem na ochłodzenie organizmu.

Pomyślmy, jak nasze ciało nagrzewa się latem, wtulone w ciało partnera czy partnerki ogrzewa się jeszcze bardziej, nie mając wokół siebie przestrzeni. Dodatkowo ciało drugiej osoby produkuje ciepło, które przechodzi na nas. Noc upojna a upalna to zupełnie różne pojęcia, dlatego kiedy na dworze panują egzotyczne temperatury, a my następnego dnia mamy ważne spotkanie, na którym musimy być wyspani, śpijmy osobno.

Nie jedz przed snem

Jedzenie przed snem powoduje, że nasze ciało musi wytworzyć dużo energii, aby strawić posiłek. To z kolei podnosi temperaturę organizmu. Czynnikami, które ogrzewają ciało jeszcze mocniej, są potrawy ciężkie i/lub gorące, do trawienia których organizm musi wykrzesać z siebie znacznie więcej energii. Dlatego w upalne dni zdecydujmy się na lekkostrawną dietę. Doskonałym rozwiązaniem będzie też odpowiednie nawodnienie organizmu za pomocą schłodzonych napojów.

Źródło: 38 PR

kobieta-001
kobieta-001

Komentarze Dodaj komentarz (3)

  1. Dagmara 16/07/2018 02:39

    CytujSkomentuj

    O kostkach lodu na kark nie pomyslałam, dzięki :) ostatnio pogoda szaleje, i pomimo deszczu jest skwar. Chętnie skorzystam z tego sposobu. Balkon jest otwarty prawie caly czas więc wietrzenie jest i zawsze spię w lekkiej koszulce właśnie wcale mi się nie lepiej spało bez niczego. Teraz już wiem, dlaczego ;)

  2. Klaudia 16/07/2018 07:22

    CytujSkomentuj

    Dobrze się sprawdza zaciemnienie pomieszczenia, ciemne rolety czy zasłony typu blackout. Warto poszukać zasłon na allegro albo np. na http://www.slowdeco.pl

  3. Dagmara 16/07/2018 15:36

    CytujSkomentuj

    No ja zaciemniam ale może za mało. Najgorszy jest brak przeciągu w tym zaduchu i to ze to jest 12-ste, ostatnie piętro i metalowy dach. No ale cóż ;)

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.