kobieta na bieżni 1
Julia Nieznalska
20/06/2018

Ćwiczenia nóg na lepsze krążenie

Zgrabne i zdrowe nogi chciałaby mieć każda z nas. Niestety z wiekiem często jest o to coraz trudniej. Za mało ruchu, zła dieta, nadwaga czy siedzący tryb życia to czynniki, które sprawiają, że nasze nogi zaczynają tracić młodzieńczy blask.

Efekt? Zaburzenia krążenia, ujawniające się np. pod postacią uczucia ciężkości i bólu nóg, pajączków czy żylaków. Są to charakterystyczne objawy przewlekłej niewydolności żylnej (PNŻ), z którą zmaga się nawet co druga Polka. Istnieją jednak sposoby na utrzymanie ud i łydek w dobrej formie. Podpowiadamy, jakie ćwiczenia – które możemy wykonać nawet w pracy – pomogą nam zadbać o nogi przed nadejściem lata.

Co wpływa na formę naszych nóg?

Na zdrowie naszych nóg wpływa wiele czynników, takich jak dieta, styl życia czy wiek. Szkodliwy jest dla nich także brak ruchu związany często ze statyczną pracą biurową. Dla wielu kobiet pracujących w ten sposób (w urzędach czy korporacjach) oznacza to kilka godzin dziennie spędzonych w jednej, siedzącej pozycji.

Wielokrotne uciski (związane np. z trzymaniem założonej nogi na nogę) prowadzą do utrudnienia lub zatrzymania przepływu krwi w naszych żyłach, co w konsekwencji może objawiać się wieczornym uczuciem ciężkości nóg, swędzeniem, bólem, pieczeniem czy pojawianiem się pajączków.

To z kolei może oznaczać, że nasz układ krwionośny nie działa prawidłowo i że mogą nam doskwierać pierwsze objawy przewlekłej niewydolności żylnej (PNŻ). W takich przypadkach wdrożenie aktywności fizycznej do codziennego grafiku powinno stać się wręcz obowiązkowe.

Ruch dla zdrowia nóg!

Jeśli naturalnie lubimy uprawiać sport to do wyboru mamy wiele dyscyplin, które pozwolą efektywnie pobudzić krążenie, a jednocześnie sprawią nam przyjemność. Żeby mieć piękne i zadbane nogi, warto poszukać więc aktywności angażujących dolne partie ciała.

Na początek dobrze jest wybrać mniej męczące zajęcia, jak np. marsz czy aqua-aerobik, które sprawdzą się w przypadku osób o nieco słabszej kondycji, a przy okazji przyniosą pozytywny efekt w postaci zgubionych kalorii. Z kolei, jeśli wytrzymałość nie stanowi dla nas problemu – korzystnie będzie postawić na bieganie, pływanie czy taniec, a zatem wybrać takich rodzaj ruchu, który mocno zaangażuje nasze nogi do pracy.

Brak czasu na treningi to nie wymówka!

Jeśli nie mamy jednak czasu lub możliwości, by regularnie uczęszczać na treningi warto pamiętać, że wiele ćwiczeń możemy wykonać w domu, czekając na autobus czy w przerwie w pracy. Istnieje bowiem kilka prostych aktywności, które nie wymagają ani specjalistycznego sprzętu, ani dodatkowej przestrzeni, a które pozytywnie wpłyną na wygląd i formę naszych nóg.

„zdrowotna przerwa” – szczególnie, jeśli na co dzień w pracy dużo siedzimy lub stoimy, należy pamiętać o częstym robieniu krótkich przerw po to, by nie doprowadzać do długotrwałego zastoju krwi w żyłach. Jeśli krew nie jest systematycznie pompowana, zalega w naczyniach krwionośnych – przez co rozszerza je, napiera na ścianki żył i prowadzi do obrzęków;

spacer po schodach – będąc w biurze warto zrobić sobie, co jakiś czas chwilę wolnego i przejść się po schodach wspinając się przy tym wysoko na palcach i mocno napinając mięśnie łydek i stóp. Podczas takiego spaceru będziemy mogli rozprostować się i rozciągnąć „zesztywniałe” od siedzenia mięśnie, a i nasz układ szkieletowy (kręgosłup, kolana) będzie nam wdzięczny za trochę sportu;

wspinanie się na palce i powolne opuszczanie – ćwiczenie najlepiej jest wykonywać w minutowych seriach, opierając się dłońmi o ścianę, by łatwiej było zachować równowagę. W momencie unoszenia na palce należy przytrzymać przez chwile napięcie łydek. Jego zaletą jest fakt, że wykonamy je w zasadzie w każdym miejscu – nawet podczas robienia kawy;

stopy w ruch – siedząc np. przy biurku należy postawić stopy płasko na podłodze i na przemian unosić napięte palce i pięty do góry, można także prostować na przemian nogi wyciągając jak najdalej wyprostowane palce. Pamiętajmy, że wszystkie ćwiczenia najlepiej jest wykonywać w seriach po kilkanaście powtórzeń.

Źródło: 38 PR. Fot: Freepik.com

kobieta na bieżni 1
kobieta na bieżni 1

Komentarze Dodaj komentarz (1)

  1. Dagmara 04/02/2020 19:17

    CytujSkomentuj

    Bardzo chętnie sprawdzę :) niestety, zima to czas kiedy na udkach się odkłada więcej :/ i jakoś się tak nieco wolniej zrzuca zbędności. A to, co redakcja podstawia pod nos, można robić w domu przed pracą. Fajne porady, dam znać jak efekty :) ))

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.